Jak urządzić pokój dla dziecka z ADHD i z zaburzeniami integracji sensorycznej?

Przemyślane projektowanie pokoju dla dziecka z ADHD i zaburzeniami integracji sensorycznej (SI) jest kluczowe dla jego dobrostanu i może znacząco wspierać terapię. Dobrze zorganizowane i odpowiednio urządzone środowisko pomaga w redukcji stresu, poprawia koncentrację oraz sprzyja lepszemu funkcjonowaniu na co dzień. Tworzenie przestrzeni, która uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka, może przynieść korzyści zarówno w sferze emocjonalnej, jak i fizycznej, wspierając procesy terapeutyczne i ogólny rozwój dziecka.

CO WYRÓŻNIA DZIECKO Z ADHD ORAZ Z ZABURZENIAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ?

ADHD oraz zaburzenia integracji sensorycznej to najczęściej spotykane przyczyny wizyt dzieci w gabinecie psychologa. Aby móc zaprojektować komfortową, bezpieczne przestrzeń, wspierającą procesy terapeutyczne oraz ogólny rozwój dziecka powinniśmy zrozumieć czy są ADHD oraz zaburzenia integracji sensorycznej:

  • ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe charakteryzujące się problemami z koncentracją, impulsywnością i nadmierną aktywnością. Dzieci z ADHD często mają trudności z utrzymaniem uwagi, łatwo się rozpraszają i mają nadmiar energii, co może wpływać na ich zdolność do nauki i funkcjonowania w codziennym życiu.
  • Natomiast zaburzenia integracji sensorycznej (SI) to trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych, takich jak dźwięki, zapachy, dotyk czy ruch, które często idą w parze ze spektrum autyzmu. Dzieci z zaburzeniami SI mogą być nadwrażliwe na niektóre bodźce lub przeciwnie – potrzebować intensywniejszych bodźców, aby prawidłowo funkcjonować. Problemy te mogą prowadzić do trudności w zachowaniu, nauce i relacjach społecznych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu idealnej przestrzeni dla dziecka ze specjalnymi potrzebami, zapoznaj się z naszą ofertą: LINK. W naszej pracowni NeuroArchitekci każdy projekt powstaje w ścisłej współpracy architekta z psychologiem lub terapeutą dziecięcym.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PROJEKTUJĄC WNĘTRZA DLA DZIECI Z ADHD ORAZ Z TRUDNOŚCIAMI W PRZETWARZANIU BODŹCÓW SENSORYCZNYCH?

Projektowanie przestrzeni dla dzieci z ADHD i zaburzeniami integracji sensorycznej wymaga szczególnej uwagi i uwzględnienia indywidualnych potrzeb dzieci. Z pomocą przychodzi nam interdyscyplinarna dziedzina jaką jest neuroarchitektura. Celem neuroarchitektury jest tworzenie środowisk, które wspierają zdrowie psychofizyczne, poprawiając jednocześnie komfort i funkcjonowanie osób przebywających w tych przestrzeniach. Dzięki połączeniu wiedzy z zakresu architektury, psychologii, psychiatrii i innych neuronauk możemy określić kilka uniwersalnych zasad, które warto uwzględnić podczas urządzania pokoju dla neuroatypowego dziecka.

POZNAJ 8 UNIWERSALNYCH ZASAD, KTÓRYCH ZASTOSOWANIE BĘDZIE MIAŁO POZYTYWNY WPŁYW NA WIĘKSZOŚĆ DZIECI Z ADHD ORAZ Z ZABURZENIAMI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

01. Funkcjonalne Strefy

  • Strefa odpoczynku: Stwórz przytulne miejsce do relaksu, np. z miękkim fotelem, poduszkami i kocami. Może to być także kącik do czytania.
  • Strefa nauki: Wyznacz wyraźnie oddzieloną przestrzeń do nauki, z biurkiem i wygodnym krzesłem. Upewnij się, że strefa ta jest wolna od zbędnych rozpraszaczy.
  • Strefa zabawy: Ustal konkretne miejsce na zabawki i aktywności, które wymagają większej energii.
  • Strefa sensoryczna: Jeśli dziecko potrzebuje, stwórz miejsce z różnymi teksturami, zabawkami sensorycznymi lub sprzętem, który pomoże regulacji emocji oraz w terapii.

02. Kojąca paleta barw

  • Stonowane kolory: Unikaj jaskrawych, intensywnych barw, które mogą nadmiernie stymulować dziecko. Zamiast tego wybierz stonowane, kojące kolory (beże, błękity i zielenie).

03. Komfort i bezpieczeństwo

  • Bezpieczne meble: Wybieraj stabilne i pozbawione ostrych krawędzi meble, aby zminimalizować ryzyko urazów.
  • Naturalne materiały: Postaw na naturalne, nietokstycze materiały posiadające niezbędne certyfikaty i atesty.
  • Eliminacja hałasu: Zadbaj o to, aby pokój był cichy. Rozważ zastosowanie izolacji akustycznej.

04. Światło

  • Naturalne światło: Zadbaj o to, aby do pokoju wpadało jak najwięcej naturalnego światła, co poprawia nastrój i koncentrację. Użyj jednak zasłon lub rolet, aby kontrolować jego natężenie. Biuro umieść blisko okna, ale nie bezpośrednio pod nim.
  • Oświetlenie sztuczne: Światło powinno być jasne i równomierne, ale nie być zbyt intensywne. Wybieraj żarówki o neutralnej lub ciepłej barwie (3000-4000K) z możliwością kontroli natężenia światła. Upewnij się,że wszystkie lampy i żarówki są bezpieczne dla dzieci. Powinny być solidnie zamocowane i nie stanowić ryzyka poparzenia. Unikaj długich kabli, które mogą stanowić zagrożenie potknięcia.

05. Minimalizm i dobra organizacja

  • Minimalna ilość przedmiotów: Zbyt duża ilość zabawek, mebli i dekoracji może być przytłaczająca i dekoncentrująca. Wybierz tylko niezbędne elementy.
  • Zorganizowane przechowywanie: Ułatw dziecku orientację w przestrzeni poprzez oznaczanie miejsc na zabawki, ubrania, książki, pomoce terapeutyczne itp. Pudełka i kosze mogą pomóc w segregowaniu przedmiotów i zminimalizować bałagan. Ustal regularne rutyny dotyczące porządku.
  • Wizualne wsparcie: Tablice z planem dnia, piktogramy i kolorowe etykiety mogą pomóc dziecku w orientacji i organizacji.

06. Ergonomia i Akcesoria

  • Ergonomiczne wyposażenie: Upewnij się, że meble są dostosowane do wzrostu dziecka i wspierają prawidłową postawę.
  • Akcesoria wspierające koncentrację: Użyj tablicy korkowej, magnetycznej lub tablicy suchościeralnej do planowania i organizacji. Można również zastosować kalendarze i harmonogramy.
  • Sprzęt wspomagający terapię zaburzeń integracji sensorycznej (SI): huśtawki, hamaki, drabinki i ścianki wspinaczkowe, piłki rehabilitacyjne, pufy typu sako, basen z kulkami, koniki bujane, namioty tipi itp.

07. Personalizacja

  • Indywidualne potrzeby: Każde dziecko jest inne, więc dostosuj pokój do jego unikalnych potrzeb i preferencji. Zadbaj, aby czuło się w swoim pokoju komfortowo i bezpiecznie.

08. Zaangażowanie Dziecka

  • Wspólne urządzanie: Zaangażuj dziecko w proces urządzania pokoju, aby miało poczucie własności i kontroli nad swoją przestrzenią.

PODSUMOWANIE

Projektowanie pokoju dla dziecka z ADHD i zaburzeniami integracji sensorycznej to wyzwanie, które wymaga uwzględnienia indywidualnych potrzeb dziecka. Stonowana kolorystyka, ergonomiczne i bezpieczne meble, odpowiednie oświetlenie oraz elementy sensoryczne mogą znacząco poprawić jakość życia dziecka. Przemyślana organizacja przestrzeni, minimalizm i jasne zasady pomagają w redukcji stresu, poprawie koncentracji i wspierają procesy terapeutyczne. Dzięki temu pokój staje się miejscem, w którym dziecko czuje się bezpiecznie, komfortowo i może rozwijać swoje umiejętności w przyjaznym otoczeniu.

Jeżeli szukasz profesjonalnej pracowni projektowej, która specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni terapeutycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami – SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI: 

kontakt@neuroarchitekci.pl
+48 578 917 788

Projektujemy na terenie całej Polski, w pełni online, bez wychodzenia z domu.